ADANI AKIKO SHOP

Agen sah Fame Cosmetics, Melure Perfume dan produk kecantikan Seqy Beauty. Untuk merasai kehebatannya hubungi 018-7746645. Tester disediakan untuk anda sekitar Putrajaya.

Wednesday, September 2, 2015

Creamy carrot soup


Dah lama je aku try buat creamy carrot soup ni.
Memula cadang nak buat creamy broccoli soup tapi broccoli masa tu tertinggal kat ofis so kita guna jela ape je sayur yang ade kat rumah.
Kalau kat rumah korang ade daun pegaga je nak try buat pun ape salah.
hahahaha
Tapi belum ade lagi la creamy soup ni guna ulam-ulaman macam petai ke jering.

Seriously memang sodap aku jamin.
Senang pun senang.
Ok jom tengok resepi.

Creamy soup:
Rebus seketul ayam bersama sayur-sayur yang korang nak masukkan.
Rebus sampai empuk.
Potong dadu bawang holland.
Tumiskan bawang holland dengan butter.
Masukkan bahan rebusan tadi pastu susu cair setengah tin.
Kacau selalu untuk elak susu bergentel.
Tutup api lepas mendidih.
Masukkan garam secukup rasa.
Blend semua bahan tadi.
Siap untuk dinikmati.

Butter bread finger:
Sapukan butter dekat sekeping roti.
Potong lapan.
Panaskan oven dalam 115°C  selama 5 minit.
Susun roti yang dah dipotong tadi dalam loyang.
Bakar selama 8-10 minit.

Ok siap



3 comments:

  1. kalau baca kat entri ni macam senang giler nak buat hehhee

    ReplyDelete
  2. masak menu camni akiko pon bole tumpang sekali....lepas ni try brokoli plak dik pastu jangan lupe buat n3 tau....hahaha...pakse pulak hakak ko ni ;p

    ReplyDelete
  3. singgah rabu
    hari ni anum bz sangat2
    x sempat BW

    ReplyDelete