ADANI AKIKO SHOP

Agen sah Fame Cosmetics, Melure Perfume dan produk kecantikan Seqy Beauty. Untuk merasai kehebatannya hubungi 018-7746645. Tester disediakan untuk anda sekitar Putrajaya.

Tuesday, November 26, 2013

Abam Iyo

Aku rasa mesti kebanyakan yang da tau pasal Abam Iyo (kucing kaki 2) yang da meninggal (aku tak pasti bila maybe semalam 24.11.2013).

Yang pasti bila aku tau air mata ni terus mengalir laju.
Mungkin ni perasaan yang Allah bagi pada aku sebab aku memang/terlalu sayangkan kucing.
Kucing dah jadi sebahagian dari keluarga aku.
Aku sayang diorang demi Allah.
Sepanjang aku jaga kucing-kucing da beberapa kali aku berdepan dengan kematian diorang.
Setiap kali tu jugak aku menangis.

Memang bukan aku yang jaga Abam Iyo tapi aku boleh rasakan kesedihan yang sama atau kurang sikit dari yang menjaga dia.
Apa pun perasaan ni suci bukan dibuat-buat.
Cuma aku nak pesan kalau selagi korang berkemampuan untuk bantu kucing-kucing jalanan tu buat lah.
Sebab pada aku kalau kita buat baik pada haiwan kita takkan pernah mengharapkan apa-apa balasan berbanding dengan berbuat baik pada sesama manusia.

RIP sayang..semoga kamu di tempatkan disyurga disamping teman-teman kamu..

Dari sisi pun da boleh nampak yang PH tengah menagisi pemergian Abam Iyo.
Semoga usaha dia melindungi kucing-kucing terbiar dibalas setimpal oleh Allah.
Amin

Tuesday, November 19, 2013

TOLONG

Setiap orang mesti ada perangai yang boleh wat orang lain annoying dengan kita kan?
Korang perasan tak apa perangai korang yang boleh wat orang lain annoying?
Perasan benda tu pastu memang dah cuba nak buang perangai tu tapi bila tiba masa tu spontan korang buat balik perangai tu?

Macam aku lak perangai yang aku perasan aku paling tak suka orang arahkan or suruh-suruh aku.
Eh ko pehal nak suruh aku itu ini?

Contohnya la cam pagi tadi.Pagi tak pagi sangat la dalam kul 10 camtu.
Ada orang datang menjual kopok lekor dari Tengganu.
Aku masa tu nak g toilet.

Elok aku masuk balik semua dok sebut nama aku.
Sebut tu takpe ni siap suruh aku goreng kopok lekor tu sebab ada sorang akak tu belanja.
Aku cam apahal lak aku?Dah takde orang lain ke?
Ye memang aritu ada skali aku ni terajin.Ada dorang tu bawak dari kampung dia.
Masa tu tahap rajin aku siap goreng sampai abis siap bancuh air nescafe sampai 2 kali.
Yer masa tu aku buat dengan kerelaan hati aku seorang diri.SEIKHLAS HATI aku.

Tapi bila sampai orang suruh tu aku mesti spontan akan jawab eh apehal lak aku yang kene?
Nak buat la sendiri.
Kadang tu siap buat ayat puji memuji aku kalau aku yang buat makanan tu nanti jadi la sedap.
Aku sebenarnya takde la nak berkira tapi kadang tu ada jenis orang kalau nak mintak tolong orang bahasa tu tak kene.

Kalau kau cakap "awak boleh tak tolong saya camtu camni.."
Haa apa perasaan kau?Confirm kau akan tolong la kan?SEIKHLAS HATI
Tapi kalau kau dapat ayat cam satu arahan...."Eh kau g buat itu ini.."
kalau aku bukan takat tak nak tolong aku siap buat tak dengar je.Lantak kau lah.
Lagi baik aku tak buat untuk kau sebab aku da rasa tak ikhlas langsung.
Penat aku dapat plus pahala langsung tak dapat.

Dalam hal rumah tangga pun camtu gak.
Pembohong la kalau ada bini2 isteri2 yang kalau nak laki tu tolong wat keje rumah.
Tapi ayat kemain mengarah plus bebelan yang berepisod.
"Bang ni ha baju tak berjemur lagi.Awak ni cuba la kesian kat bini ni..blablabla"

Hoih confirm laki ko bosan weh.Silap-silap kau balik yang kena buat kerja tu sendiri.
Laki Suami kau siap keluar lepak mapley.Menangis kau.

Pendek kata la kan kita ni kalau nak mintak tolong dengan orang tu sila la gunakan word TOLONG.
Eh berat nau ke nak gunakan word tu?
Masa memula kenal tak kira la laki bini ke kawan-kawan ke pandai lak guna ayat sopan.
Bila da lelame kengkonon orang tu da paham la perangai kau dah terus tak reti nak guna ayat-ayat penyedap telinga.
Tak semua orang tu kalau boleh bergurau maknanya dia ni sempoi.
Sebab kadang manusia ni ada mood dia.




Monday, November 18, 2013

Pentingnya perancangan

Tahun depan 2014 bulan 7 genap 3 tahun aku berkhidmat dengan kerajaan.(Ayat kena skema sesekali)
Ishh cepatnya masa berlalu.
Tup-tup da dekat 3 tahun.Ingat lagi dulu mengemis mencari keje.
Ade keje pun gaji hari.Paling mahal sehari RM53.
So kau boleh kira lah kan dalam sebulan tu paling-paling ko keje 21-22 hari.
So boleh la dapat RM1113-RM1166 sebulan.Ok tu belum tolak KWSP lagi.
Tu belum tolak ko tak datang keje ke apa.
Takpe lah zaman tu da pun berlalu.
Syukur sekarang da ada kerja tetap.

Semua sedia maklum berkhidmat dengan kerajaan ni ada pencen kan?
Tapi sebenarnya kita boleh buat pilihan samada nak pilih berpencen atau terus kan dengan KWSP.
Mostly ramai yang pilih berpencen.
Untuk yang buat pilihan berpencen potongan KWSP korang hanya akan deduct sampai tahun ke 3 berkhidmat.
So lepas 3 tahun tu kita boleh buat pilihan samada nak biarkan duit KWSP tu berkembang kat akaun tu atau nak keluarkan.

Cam aku lak pernah la bincang dengan Nas apa yang aku nak buat dengan duit tu.
Yela dapat pun takde lah banyak maybe dalam RM20K-RM25K.
Duit ni banyak mana pun boleh je habis sekelip mata kan?
So kitorang planning nak kembangkan duit tu.

Kitorang terfikir nak melabur beli jongkong emas.Tapi takde ilmu.
So kene belajar.Apa pun yang kita buat mesti ada risiko kan?
Camtu gak la dengan pelaburan emas ni.
Aku baca yang aku ingat la kalau tak silap emas yang kita da beli tu tercalar sikit pun nilai dia akan drop.
Fuhhh camtu kasik simpan dalam bank jela.Gila apa nak simpan dalam rumah kan?
Kang nasib/rezeki kurang hilang putih mata brown ku..(masalahnya brown ke?)

Tu salah satu lah.Pastu aku ingat aku nak amik sikit untuk wat modal berbisnes kecil-kecilan.
Dalam kepala ni memang da terbayang apa yang aku nak jual nanti.
Tunggu aje lah bila sampai masa nanti.

Shopping???Belanja???
Haha tang tu memang tak boleh tipu sebab tu lah benda paling pertama kitorang fikir.
Tapi cam aku cakap memula tadi la kalau shopping sekejap je duit tu tak nampak apa pun.
At the end melopong.