ADANI AKIKO SHOP

Agen sah Fame Cosmetics, Melure Perfume dan produk kecantikan Seqy Beauty. Untuk merasai kehebatannya hubungi 018-7746645. Tester disediakan untuk anda sekitar Putrajaya.

Friday, May 15, 2015

Chicken with salted egg

Aritu balik kerja tak tau nak masak ape..
Tapi da siap-siap defrost ayam cuma takde resepi yang sedap ditekak semua..
Nak masak kari ayam malas nak menumis nak masak sup muak dah rasa..
Akhirnya lepas maghrib dapat idea nak masak chicken with salted egg.
Memang penyelamat betul la..
Nasib sedap vavavoom.
Semua barang pun ada kecuali telur masin tapi ada kuning telur ayam kampung sebab aritu guna putih telur je untuk buat sotong raja tu.
Ok lets ke dapur..

Nampak sedap tak?

Aku guna isi ayam dalam anggaran 4 org makan.
Ayam tu aku gaul dulu dengan garam & tepung jagung sesudu.
Agak dah masak angkat.


Ni bahan tuk salut ayam nanti.Lupa nak snap pic kuning telur 2 biji.

Cairkan 2 sudu butter pastikan jangan sampai hangus nanti tak sedap.
Dah cair tu boleh la campakkan bawang besar bawang putih yang dah dipotong dadu sekali dengan cili padi & daun kari.


Masukkan telur yang dah dipukul manja.
Terus kacau lepas masukkan telur tu sebab tak nak nanti texture telur tu jadi dadar.


Bila tengok telur tu da mula berserabai masukkan susu dalam anggaran1/3 cawan.
Masukkan garam(ni khas untuk yang guna telur ayam biasa bukan telur masin)
Boleh lah masukkan ayam tadi kacau kejap untuk bagi telur tadi bersalut dengan ayam then angkat segera.

P/s: Nas cakap sedap so boleh la masak lagi pasni..