ADANI AKIKO SHOP

Agen sah Fame Cosmetics, Melure Perfume dan produk kecantikan Seqy Beauty. Untuk merasai kehebatannya hubungi 018-7746645. Tester disediakan untuk anda sekitar Putrajaya.

Thursday, May 7, 2015

Ayam masak kicap

Arini agak kepenatan nak keluar makan pun rasa tak larat..
So kena la kita berfikir lauk apa yang paling mudah untuk mengisi perut penghuni rumah ni..
Bunyi cam ramai nau orang dalam rumah ni..
Padahal berdua je aku dengan Nas termasuk si kecik Akiko.

Balik terus keluarkan ayam letak bawah air paip mengalir.
Lembut je ayam terus bersilat ke dapur.
So menu hari ni aku pilih tuk masak ayam kicap je..

Korang nak resepi ke?
Takpe la sebab aku ni rajin so meh nak share sikit resepi ayam masak kicap style aku yang aku warisi dari mak aku Cikgu Enon.

Bahan-bahan:
4 ketul ayam
Sebiji kentang
Selabu bawang Besar
3 ulas bawang putih
Seinci halia
7 biji cili padi
Sebatang serai
1 sudu air asam jawa 
Kicap & sos tiram 

Cara-cara:
Gaul ayam dengan kunyit garam
Kentang potong wedges 
Goreng ayam sekali dengan kentang
Sementara tu potong bawang dan halia
Tumiskan bawang halia serai dan cili hingga layu
Masukkan air asam jawa kemudian sos tiram & kicap
Biarkan mendidih masukkan ayam & kentang yang dah digoreng tadi
Aku tak letak garam sebab tadi ayam da Ada garam pastu kicap & sos tiram pun da masin


Selamat mencuba