Kucing diracun

Pas baca entry kat kakimotong.com pasal si Toby anjing yang mati lepas kene langgar baca sini aku rasa nak share jugak cite aku..

Masa tu aku dok kat Kuala Pilah lagi..Aku jumpa kucing ni masa siunggah beli susu kat 7e pas balik keje kul 9 mlm masa tu..Aku nampak die kat area pintu masuk 7e dalam keadaan badan yang sangat kurus..Masa tu aku memang fikir yang die susah nak cari makan dan sangat lapar.Aku biarkan die sementara aku masuk dalam beli susu ngan makanan tuk die.

Masa ni die da meninggal

Aku keluar terus pegi tengok die.Memang tak sampai hati nak biarkan die dekat situ dengan keadaan die yang camtu.Mulut die memang da berair keluar air liur yang banyak.So aku decide nak bawak die balik.Masa angkat die mungkin aku terkasar spontan die terus gigit jari telunjuk kiri aku.Memang agak dalam gigitan die tu sampai aku terlepas die masa nak pegi kat kereta.Jari da mula berdarah dan berdenyut.Tapi aku tetap dengan keputusan aku nak bawak die balik jaga die.

Die memang sangat lemah masa tu.Aku letakkan die kat seat belakang.Terus gerak balik rumah dalam 1km dari situ.Sampai rumah aku letakkan die dalam 1 kotak sementara tu aku masuk dalam nak amikkan air tuk bagi die.Tak lama pun rasanya tak sampai pun 5 minit.Aku keluar je tengok die da tak bergerak tak bernafas lagi.Aku panggil panggil die cube gerakkan die tapi memang die da tak bernyawa masa tu.Masa tu aku tak sure lagi camne die bole jadi camtu.Spontan aku menangis terus call Nas..

Aku: D..tadi ma jumpa kucing kat 7e..die da nazak sangat ma bawak balik..tapi sekarang die da takde..(aku nangis masa tu memang sedu sedan suara tersekat-sekat)

Nas: Abis die katne sekarang?

Aku: Ade kat luar tu..Tapi masa angkat die tadi die gigit jari ma..Da bengkak ni..(nangis lagi)

Nas: Da takpe la sabar..Sekarang ni ma g spital terus g check jari tu..

Aku nangis lagi masa tu.Tapi Nas boleh watpe je sebab die ade kat Putrajaya.  

Pas mandi aku terus drive sendiri g emergency Hospital Kuala Pilah (tempat aku keje dulu).Doktor bagi aku injection tuk elakkan kuman merebak.

Bengkak tu sampai kat tapak sebelah atas tangan ari ke 2

Masa tu da malam sangat balik dari hospital pun da dekat kul 12.Aku biarkan dulu jenazah die sementara nak tunggu esok pagi nak kebumi.Masa proses kebumi tu ade skali auntie cina ni yang memang bagi stray cats makan & sediakan tempat tinggal tuk kucing-kucing tu berteduh.Die tengok kucing tu die cakap ni rasanya mati sebab kene racun.Dulu kucing kat situ pun ade yang pernah kene racun.

Ya Allah masa tu aku tak tau nak kata ape.Sanggup manusia tu wat camtu kat makhluk Allah yang lemah ni.Tapi tengokkan keadaan jenazah kucing tu memang aku tak nafikan ape yang auntie tu cakap sebab mulut die memang terus berair basah & berbau busuk.Aku tak paham kenape ade manusia sezalim tu kat dunia ni.

Bagi aku kalau pun ko tak suke ngan makhluk ni jangan la ko aniaya dorang.Dorang tak salah ape pun.Tak pernah rugi pun kalo kohulur sket makanan tuk dorang.Insyallah rezeki korang akan bertambah lagi..

Pasal jari aku tu pulak pas 3 ari pun bengkak tak surut.So doktor kuarkan surat tuk aku wat dilation & curettage (D&C).Kire emergency operation gak la sebab ari ke 4 terus wat.Alhamdulillah pastu jari aku terus baik.

Comments

Popular Posts