Cara aku jimatkan minyak

Sape ingat masa harga minyak/petrol ron 95 naik sampai RM 2.26/liter dulu?
Masa tu dekat fb viral la tips penjimatan minyak.
Antara yang aku ingat lagi:
- Isi minyak ron 97 sebab lebih banyak kilometer dibandingkan dengan ron 95.
  Ni contohnya:

- Bila isi minyak biar hos tu tegang.
Teruk sangat camni...hahahaha (pic dari google)

- Drive dengan speed yang sama

- Sebolehnya jangan jadikkan kereta sebagai stor bergerak kita

Tu yang aku ingat la sebab tu je yang aku amalkan.
Cuma takdelah aku tiru aksi minah kat pic atas tu..
Malukan laki den yo nanti.

Tapi serius kalau isi minyak dengan ron 97 walaupun mahal sikit tapi minyak tahan lama then kalau drive tu bila tekan minyak rase smooth je.
Kira cam pedal minyak tu bila tekan rase lembut je..
Macam pijak sponge bob kekdahnya.
hahaha

Check ni kot korang pernah buat ke mase isi minyak Pernah tak buat perkara ni masa isi minyak kat Petronas?

Comments

  1. kita tak drive sendiri jadi kita bagi MPR fuel saver yang kita dapat utk review kat asben utk jimat minyak. sememangnya guna benda alah tu memang jimat jugak minyak

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts