Happy birthday sayang

Arini genap umur Akiko yang ke 10 bulan.
2 hari lepas dia demam.
Bawak pergi klinik doktor cek dengar kahak dia banyak.
So kena la amik gas sebab doktor takut kalau biar akan jadi jangkitan paru-paru.
Aku sebagai mak setuju jela asal Akiko cepat sihat.
Bila anak tak sihat mak lah orang yang paling risau paling banyak berjaga malam.huhuhu

Ni kali kedua Akiko amik neb.
Dulu masa umur dia 6 bulan lebih.
Kesian sangat dia menangis sampai tersedu-sedu.
Memang bingit la suasana dalam bilik prosedur tu dengan suara pekikan Kiko.
Dalam bilik tu masa tu ada lagi 2 orang dewasa yang tengah neb jugak.
Sorang pempuan sorang lelaki.
Aku dok sebelah dengan lelaki tu pempuan tu pulak berdepan dengan aku.
Masa Akiko dah nangis-nangis tu pempuan tu da mula buat muka.
Eh nyampah ok..
Patutnya ko paham apa yang anak aku rasa sebab ko pun dalam situasi yang sama.
Cuma sebab dia baby lagi so cara dia nak ekspresikan ketidakselesaan dia berada dalam situasi tu hanya dengan nangis la.

Aku paham tak selesa sebab masa Akiko meronta-ronta tu aku tersedut sekali gas tu.
Memang bukan natural macam udara yang kita hidu free sekarang ni.
Rezeki Akiko session tu sekejap je rasanya tak sampai 5 minit kalau nak banding kali pertama dulu.
Alhamdulillah lepas tu nafas Akiko takde berbunyi lagi.
Cuma dia macam trauma sikit.
Bila malam dia akan kerap terjaga pastu terus menangis kuat.
Aku kena peluk dia bagi dia tenang tepuk semula tidur.
Memang sangat-sangat memenatkan sebab setiap jam perlu berjaga.

The best part adalah Akiko dah boleh merangkak 3-4 langkah sejak dia demam ni.
Orang-orang tua kata demam nak dapat akal.
Good job sayang walaupun awak ketinggalan sikit dari baby sebaya awak tapi akhirnya awak berjaya jugak buat.
Biarlah orang nak cakap apa yang penting mama tau anak mama.
Dalam masa sama jugak Akiko dah boleh berpaut pada aku atau daddy dia untuk berdiri.
Insyallah tak lama lagi boleh lah berjalan tu.

Si kecik tu kuat makan ok..
Ikut perangai siapa la tu..
Dia kalau nampak aku bawak pinggan ke piring dia da pandang je pastu mengekek.
Semalam dah amik nasi dia nak suap.
Dia dalam walker datang kat aku lelaju pastu aku baru la nak lecek nasi tu time tu jugak dengan panas baru masak dia sabar menunggu telan-telan air liur.

Makan biskut

Cam sedap sangat mak ko ni masak.
Dah dapat sesuap dia lari la pastu da habis kunyah (walaupun takde gigi) pandai pulak datang mintak lagi..
Alahai bijaknya awak sayang..

Sekian laporan saya hari ni..


Comments

Popular Posts